Ако усетите мириса на прясно окосена трева, идваща от тенис топки - ще Ви накара ли да се чуствате победители? Или тенис топки с аромат на мента за кучето си - свежият му дъх ще добре дошъл, нали? Маркетинг специалистите вярват в това, а и това са само някои от фините начини, чрез които производителите правят продуктите си разпознаваеми. Но колко далеч може да стигне регистрацията на търговска марка, за да защити тези новаторски идеи?
Мирисът е един от най-силните видове човешка памет и бизнесът отдава все по-голямо значение на свързването на продуктите си с приятен аромат. За да се заяви регистрация на миризма марка, трябва да е възможно визуално представяне на аромата на продукта и да се докаже, че е отличителен от самия продукт. Бутилирана мостра на миризмата например би изветряла с времето и следователно не може да се съхранява в регистъра на търговските марки. Но как човек може да представи миризма по визуален начин? Написване на химична формула за миризмата е проблематично, тъй като се счита, че такава формула по същество представя вещество (материя), а не миризмата на това вещество. Всяко писмено описание на миризмата трябва да бъде толкова точно, че тази конкретна миризма да не може да бъде объркана с друга.
Допълнителна пречка за регистрация на миризми марки е, че миризмата не трябва да произтича от естеството на самия артикул. Например, едно заявление от Chanel да се регистрира известният им аромат № 5 като миризмата марка в Обединеното кралство е отхвърлено именоо поради тази причина - ароматът на парфюма е самата същност на продукта. Въпреки това, някои описания на миризми марки са изпълнили всички условия и са успешно регистрирани. Такива примери са: една холандска компания, която произвежда тенис топки с аромат на прясно окосена трева, регистрации във Великобритания за гуми с "цветен аромат / миризма напомняща на рози" и дартс със "силна миризма на горчиви бира."
Източник: World Intellectual Property Organization - WIPO Magazine |